De beste fietsspecialist bij u in de buurt. De fietsspecialist bij u in de buurt.



Italiëlaan 151a
2034 BZ Haarlem

023 574 77 13
info@bikecenterferdi.nl

Di - vr: 9.00 - 17.00 uur
Za: 9.00 - 17.00 uur


 

fietsbanner
fietsbanner
fietsbanner
fietsbanner
fietsbanner
Dat we in Nederland massaal en steeds vaker fietsen is natuurlijk hartstikke fijn en gezond.

Het hart van je e-bike aan de stekker


Nederland is een fietsland en daar is geen woord van gelogen. De e-bike die de markt de laatste jaren domineert, geeft deze mooie ontwikkeling een flinke duw in de rug. Jong en oud geniet ervan. En met de zomer voor de deur en de stijgende voorjaarstemperatuur, pakken we de fiets nog vaker.

Het hart van de e-bike is de accu. Waar vaker fietsen (en de auto laten staan) een super groene manier is van reizen, is de accu zelf allesbehalve groen. De productie ervan kost heel veel energie, net als het opladen ervan slurpt en de afvalstoffen van een afgeschreven accu zijn bepaald niet mis. Bovendien, het recyclen van een accu is zo eenvoudig nog niet.

Niet te snel weggooien

Het goede nieuws is dat een ‘kapotte’ accu vaak eenvoudig gerepareerd kan worden. Soms is een reset of een software-update al voldoende. En anders kunnen kapotte energiecellen eenvoudig vervangen worden. In de accu zelf zit lithium, een grondstof die eenvoudig hergebruikt kan worden. Alleen dat is al een goede reden om de ‘kapotte’ accu niet zomaar weg te gooien. In dat geval lever je de accu gewoon in bij bijvoorbeeld je dealer of op een plek waar oude elektronische voorwerpen gerecycled worden.

Voordat je accu het begeeft, heb je hem waarschijnlijk veel gebruikt. Bij het gebruik van de accu valt ook de nodige winst te behalen. Ga er dus altijd verstandig en slim mee om. Dat is duurzaam want het verlengt de levensduur.

Tips!

  • Gebruik je de ebike niet of niet vaak? Laad dan toch je accu één keer maand op. Een accu ontlaadt namelijk automatisch en loopt dus gewoon langzaam leeg. Belangrijk om te weten, een lege accu slijt sneller dan een accu die voortdurend energie krijgt of heeft.
  • Bewaar de accu altijd op kamertemperatuur, daar houdt de accu van.
  • Veel accu’s schakelen zich al op 7% uit. De accu doet dat om de restwaarde die er nog is te bewaren; die is nodig. Rij de accu dus nooit helemaal op. Zonder de restwaarde slijt de accu namelijk veel sneller.

Bezuinig niet op je accu

De kwaliteit van de accu zelf is ook een belangrijke verschilmaker. Gerenommeerde merken gebruiken doorgaans batterijcellen van hoge kwaliteit. De accu is het laatste onderdeel van je e-bike waar je op wilt bezuinigen. Vraag het maar aan de vakmensen van je lokale fietsenwinkel. Zij weten er alles van en vertellen er graag over.

Handleidingen Bosch Display's
Handleidingen Bosch Display's
Volledige ondersteuning op het stuur. Bosch eBike-displays bieden voor elke behoefte een passende begeleider – van de minimalistische bedieningseenheid tot de alles-in-één boordcomputer en de smartphone-oplossing op het stuur.
Lees verder
Fiets veiliger met de SKS Compit-stuurhouder
Fiets veiliger met de SKS Compit-stuurhouder
Bellen of appen op de fiets is niet alleen onverstandig en gevaarlijk, officieel mag het niet eens. Zelfs je smartphone ongebruikt in de hand houden op de fiets is verboden. De boete van 150 euro die je krijgt is niet mis.
Lees verder
Ga ook voor een fiets met riemaandrijving!
Ga ook voor een fiets met riemaandrijving!
Wie op zoek gaat naar een nieuwe e-bike komt al snel de term ‘beltdrive’ tegen. Het is een van de vele mooie technische ontwikkelingen van de fiets. Eenvoudig gezegd betekent beltdrive niets anders dan riemaandrijving. Maar wat is het precies en wat zijn de voor- en nadelen? Kortom, wat he je eraan?
Lees verder